Forum » Lounge öppna » gifta sig eller ej
Skapad 2 Jul 2007 11:36
Antal svar: 29 st
Visats 1657 ggr
Visa inlägg:
första |
föregående |
1 2 |
nästa |
Anonym
2 Jul 2007 11:36
vilka fordelar finns det respektive nackdelar emd att gifta sig???
Anonym
2 Jul 2007 13:23
Det är fruktansvärt roligt och romantiskt att gifta sig! Men ingen garanti för att det håller... ;)
Anonym
2 Jul 2007 13:47
Det finns en viss ekonomisk trygghet med att vara gifta när det gäller arvsrätt och sådana saker. Även en del skillnader om man t ex har med sig barn in i äktenskapet. Men på det mer romantiska planet så tycker jag bara att man ska gifta sig när frågan i hjärtat vänds från "varför ska vi gifta oss" till "hur skulle vi kunna låta bli att gifta oss och bliva äkta makar". Sedan tycker jag personligen att man får gifta sig som man vill, i kyrka, borgligt, med en av samma kön eller utklädd till Elvis i Las Vegas. Bara man gör det som känns rätt och inte ställer upp på förväntiningar som kanske släktingar har. Så det så!
Anonym
2 Jul 2007 13:56
Gifter jag mig är det för att kärleken är så stark och självklar så det bara inte går att låta bli. Inte för att släkten ska få sitt, eller för att jag har en rosa fluffdröm (även om jag gärna har vitt och vi känner oss vackrast i världen den dagen)utan för just kärlek. Som bonus kommer då de juridiska födelarna som arvsrätt mm.
Anonym
2 Jul 2007 14:00
Topp 3 för: 1. Om man menar allvar är det ängsligt att låta bli. 2. Man får höra sina föräldrar säga offentligt att de är stolta över en. 3. Det är världens bästa anledning att ha en stor fet fest! Topp 3 emot: ... kommer inte på någon - gift dig!
Anonym
2 Jul 2007 14:31
jag är iofs skild men vi kände större samhörighet & det var mysigt att heta samma efternamn :) Det underliga var att folk tog relationen på mycket mer allvar pga att vi var gifta... det var ju seriös även när vi "bara" var sambos.
Anonym
2 Jul 2007 14:35
Fördelen är ju att du som gift har en helt annan trygghet vid tråkigheter som dödsfall. Köper sambos en lägenhet kan det bli problem när den enes arvingar dyker upp och vill ha halva lägenheten. Likaså är det fördelar med att vara gift om man har barn. Hur det i övrigt ser ut med skattelagstiftning etc. är det andra som kan svara på. Giftermål är minst av allt en romantisk sak, även om det på ytan gärna får vara det!
Anonym
2 Jul 2007 14:37
Men det är ju knappast döden man har i åtanke när man gifter sig. :)
borttagen medlem
2 Jul 2007 14:38
#6 Jag tycker nog att giftemål mest av allt är en romantisk sak med viss juridisk trygghet som positiv bieffekt.
Anonym
2 Jul 2007 14:47
Trots att jag är en oerhört självständig person så känner jag mig alltid lika omåttligt stolt inombords när jag säger meningar som innehåller "min man". Likaså när jag ibland hör honom säga "min fru" - om mig inför andra. För mig kändes det helt naturligt att gifta mig. Trots tidigare samboskap har jag aldrig innan känt likadant. Jag kan tillägga att han först inte riktigt tyckte att "det var nödvändigt". Men idag vet jag att han verkligen uppskattar att vi är gifta. För min del personligen så var det ett större åtagande att gifta mig än att köpa hus, dela ekonomi etc. Själv tror jag att just att vi ÄR gifta gör att vi kämpar vidare när det är tufft i vår relation. Det känns inte lika enkelt att ge upp för att vi har det lite motigt. Vi är ju inte bara ihop - vi är gifta. :-)
Anonym
2 Jul 2007 15:43
Skälet ska vara kärleken! Den juridiska tryggheten kan man ordna på andra sätt, bla genom testamente och försäkringar...
Anonym
2 Jul 2007 15:55
jag tror som Anette att man kämpar lite till just för att man är gifta. I mitt fall handlade det om en sak som absolut inte gick att kompromissa om så därför var det bäst att gå skilda vägar...
Anonym
2 Jul 2007 15:59
Jag har jobbat (visserligen väldigt kort men ändå) i ett företag som sålde en tjänst till bröllopsfotografer. Då fick jag nog en överdos. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att gifta mig om inte: 1 - han så gärna vill det 2 - det finns fördelar att hämta (ibland får man inte ta med sig andra än familj på utlandsuppdrag och då kan det vara så att man skiljer på sambo och akta make/a t ex) 3 - jag plötsligt konverterar till romantiker Hur är det nu man säger, "när f-n blir religiös..."
Anonym
2 Jul 2007 16:26
jag bara menar jamfort med samboskap. Visst vill jag gifta mig men vi har barn fran bada hall...
Anonym
2 Jul 2007 16:33
Om man har barn - även om de är från varsitt håll - är det väl ändå de som ärver en, oavsett samlevnadsform menar jag? Eller har jag fel? Inte ärver make/maka/reg partner mig i första hand så länge det finns bröstarvingar? Eller hur är det?
Anonym
2 Jul 2007 16:35
#14 Är det inte så att om man är äkta makar sitter make/maka i orubbat bo? Någon juridiskt bevandrad som vet?
Anonym
2 Jul 2007 16:48
Är inte expert men jo, är man äkta makar sitter man i orubbat bo, dvs gemensamma barn får vänta på sitt arv. Andra barn än gemensamma, särkullbarn, får dock sitt arv direkt. Man kan testamentera till en sambo, men barnen har alltid rätt till viss del av sitt rättmätiga arv...
Anonym
2 Jul 2007 22:07
16 Termen "orubbat bo" handlar om särkullbarn. Ett gift par kan skriva in i testamentet att särkullbarnen blir sk. efterarvingar. De innebär att den efterlevande kan bo kvar i sitt hem och att arvet skiftas först när den efterlevande avlidit. Rätta mig gärna om jag har fel. Särkullbarn har därmed inte med automatik rätt att ärva. Paret kan dessutom ha skrivit ett testamente som innebär att ex.vis en fastighet förts över till den ena maken. Biologiska barn får ärva först när båda föräldrarna avlidit. Vet inte om "orubbat bo" då är en term som är aktuell eftersom det inte går att påverka, vad jag tror.
Anonym
2 Jul 2007 23:49
Re #17 Ja du har fel ty särkullbarn har rätt att få ut sitt arv när deras förälder dör. Kan i övrigt även jag rekommendera den intresserade att läsa/beställa och läsa den broschyr som finns länkad i #18.
Anonym
3 Jul 2007 00:16
19 Om det är som du skriver är det alltså en risk att bo tillsammans med någon som har barn sedan tidigare. Det innebär att den som blir efterlevande måste lösa ut barn och eventuellt flytta från sitt hem när partnern dör. Det händer inte ett par som har biologiska eller adopterade barn. Det verkar för mig som en ojämlikhet inför lagen. Hänvisa gärna till en paragraf. Är det verkligen så att en särkullbarn ärver direkt, utan möjlighet att skjuta detta framåt? Handlar det bara om särkullbarnens goda vilja nu? Är skeptisk.
Anonym
3 Jul 2007 00:55
21 Ja, det är ju en aspekt. Finns det något sätt att kringgå särkullbarnens rättigheter till arv, exempelvis genom att skriva över tillgångarna på den som inte har särkullbarn? Något inbördes testamente? Inte för att det skulle vara aktuellt för min del, men en intressant fråga.
Anonym
3 Jul 2007 08:41
Vad jag har förstått kan man inte i ett testamente skriva att särkullsbarnen får ärva senare. Däremot kan man ju se till att den som inte har särkullsbarn äger alla tillgångar. Min far gav bort sin halva av huset till min mor så att hon nu äger hela. I och med detta får mina halvbröder på pappas sida inte ärva det. Men jag kan ju säga att det inte är direkt uppskattat av dem som drabbas...
Anonym
3 Jul 2007 08:49
Känns det inte lite medeltid att staten reglerar vem som får ärva och hur mycket? Varför finns dessa bestämmelser kvar, vore det inte enklare att man fick bestämma över sina tillhörigheter även när man dör? Varför ska släkten automatiskt ha fördelar?
Anonym
3 Jul 2007 09:09
Ang det här med arv till särkullebarn: När min far gick bort -99 så var det så att hans barn från tidigare äktenskap hade rätt till halva sitt arv direkt. Den andra halvan var de tvungna att vänta på tills min mor också går bort, just pga att de var gifta. Jag, som gemensamt barn, hade självklart inte rätt till något arv efter min far, utan det förvaltas av min mor. Däremot har vi löst det på annat sätt inom familjen, men så var i alla fall lagen då. Den kan ju dock ha ändrats sedan -99, men just det här med att pappas barn inte kunde kräva mamma på hela arvet pga att de var gifta är ju en stor trygghet när det finns särkullebarn. Annars håller jag med om att den största anledningen till att gifta sig är kärleken, den juridiska biten kan man (om än lite omständligt) lösa genom inbördes testamente etc när man är sambos med barn från tidigare förhållanden.
Anonym
3 Jul 2007 09:09
Är det inte så att man inte kan testamentera eller ge bort arvslotten... dvs hälften av ens del i arvet... eller sov jag på den föreläsningen.. ;D
första |
föregående |
1 2 |
nästa |

Sök

Sök forum
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Singlar i Sthlm - som inte bara vill hänga på krogen?
Ja! Perfekt! Precis som jag känner det! :) Det kan bli lite tröttsamt att bara kunna umgås med v...
Den nya kollegan jobbar bra, men har en dålig attityd
Hej alla,Tiden bara flyger iväg och nu har det gått lång tid sedan jag startade den här tråden. D...
Oberoende rådgivning vid bil-lån
Vad är det du vill fråga om mer specifikt?
Present till mamma?
#4 En upplevelse eller något som får din mamma att koppla av lite. Tips på bra sidor är: Pres...
Vad köpa till sin man i julklapp?

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!

Karriärcoaching