Hej! Skulle vilja utveckla mig som ledare och funderar på om någon har läst några bra böcker om att vara chef eller ledare?
Boken " Att vara chef och ledare, Dina verktyg för praktiskt ledarskap"av Britt-Marie Mossboda, Mikael Peterson och Inga Rönnholm.
Den är en bra och bred grund, och du slipper bländas av buzzword/floskel-bemängda trender. Mycket bra.
Du bör också läsa in dig på situationsanpassat ledarskap, men jag vet inte vilken bok som presenterar det bra. Finns en del på nätet, du kan t ex börja på http://www.blanchard.se/
Det finns väldigt få böcker som är något att ha så jag förstår verkligen din fråga. En på tio brukar vara till någon verklig nytta. Håll utkik det kommer nämligen en bok med titeln Det självspeglande ledarskapet inom ett år, Har jag planerat i allfall, har skrivit på den i tre år nu. :)
De flesta böcker beskriver mer eller mindre samma sak som någon annan redan sagt/skrivit.
Det finns dock två böcker som utmärker sig, dessa böcker SKA alla chefer och ledare läsa.
Riv pyramiderna av Jan Carlzon
Mandelas arv av Richard Stengel
/Freddie Larsson
- Att leva och verka till 100% av Stephen R Covey
- Strategins processer och verktyg av Bengt Karlöf
- 333 fantastiska idéer om hur du motiverar personalen av Stefan Ekberg
och sist men inte minst tycker jag alla chefer skall läsa "klassikern"; Vem snodde osten? av Spencer Johnsson, många schabloner i den, men ändå så sanna och nyttiga att ta till sig och fundera över då och då.
Det beror på vad du är ute efter. Är det ditt eget ledarskap hur du själv vill vara, är och fungerar eller är det ledarskap hur du ska arbeta med andra? Själv lutar jag mig mot "Service Profit Chain" och försöker då läsa mycket om det.
Men det kan även vara så enkelt att fundera över vilken inställning du har till medarbetare/människor. Utgår du från att alla utifrån sin förmåga försöker göra ett så bra jobb som möjligt tills de bevisat motsatsen eller utgår du från att alla försöker lura dig tills de bevisat motsatsen. Vill du lägga din tid på att kontrollera vad andra gör eller motivera andra att göra något.
Läste nyligen Richard Bransons Business-Stripped-Bare http://www.virgin.com/richard-branson/books/business-stripped-bare. Detta är den mest inspirerande ledarskapsboken jag läst på länge.
Richard äger delar av Virgin concernen och ger inspiration hur man tänker annorlunda. Ge mycket bättre kundupplevelse än alla andra- oavsett branch och behandla dina anställda som strjärnor..
Hittat en ny godbit!
"Så bygger du förtroende" av Katti Sandberg, (2009).
Det tar så mycket längre att bygga ett förtroende, än att rasera detsamma, men det finns ingen genväg...
Jag har under mina år som officer genomgått många ledarskapsutbildningar och fått mig minst lika många teoretiska modeller till livs.
Av dessa är det väldigt få som är direkt applicerbara på verkligheten. Självklart kan genom teorin få uppslag och idéer att pröva i sitt eget ledarskap, men i slutändan så vågar jag påstå att det bästa ändå är att lägga tiden på att experimentera själv istället för att läsa böcker.
Ditt ledarskap måste alltid utgå från dig själv. Om du går in för hårt för en teoretisk modell kommer du otvivelaktigt att misslyckas eftersom dina underställda kommer att uppfatta dig som tillgjord och onaturlig.
Våga istället lita på din egen förmåga. Använd dina starka sidor. Mycket snart kommer du att märka vad som funkar och vad som inte gör det.
Inte en bok, men en väl så rolig artikel om chefskurser! Eller, om en viss, speciell sådan. En klassiker värd att läsa igen.
#9Inte en bok, men en väl så rolig artikel om chefskurser! Eller, om en viss, speciell sådan. En klassiker värd att läsa igen.
Riktigt intressant artikel. Den förstärkte min uppfattning om vad som utvecklar en individs förmåga att utöva ledarskap.
Daniel,
Därför jag rekommenderade boken i inlägg #1. Det är inspirerande och ofta kul att läsa om nya teorier och upplägg, men för att utföra konkret chefsskap anser jag det behövs mer konkreta tips och praktiska redskap än peppning och roliga perspektiv. Ok med sånt om det gäller att vara inspirationsledare i nåt informellt sammanhang, men att vara chef på jobbet är ett yrke, inte en filosofi
Hej,
Får passa på att rekommender min egen bok som är påväg in i tryckpressarna. det självspeglande ledarskapet, en bok som beskriver en ny tids ledarskap baserat helt på individen, individen i dig som ledar och de du har att leda.
Välkommen:
|
|
|
|