Forum » Karriär öppna » Betyg som merit på CV:t?
Skapad 6 Dec 2011 19:57
Antal svar: 2 st
Visats 1422 ggr
Visa inlägg:
Anonym
6 Dec 2011 19:57

Jag sitter och filar på en uppdaterad CV efter att ha fått rådet att skryta mer. Under stycket "meriter" har jag skrivit om stipendiepris m.m. jag fått. Ska man skriva dit sina bra betyg under "övriga meriter" också? Jag har jobbat i 10 år så mitt gymnasiebetyg är ju inte sådär jätterelevant längre. Men jag gick ut med 5.0 från gymnasiet och så hade jag skitbra betyg på mina utlandsstudier. Dessutom har jag skrivit 1,9 på högskoleprovet. Skryt skryt, men är det överhuvudtaget relevant? Trots mina 5.0 gick jag inte på Handels men jag vill ändå visa att jag är skitsmart :) Vad säger ni? Toppbetyg som särskild merit eller inte?

Anonym
14 Dec 2011 10:05

Hej,

har du jobbat 10 tycker inte jag det är relevant längre med betyg och skalor. Hellre fokus på vad är det du vill göra? Det är förvånansvärt många som i sitt personliga brev skriver bara vad de gör idag och vad de gjort.

Vad är din passion? När får du kickar på jobbet? Vad vill du allra helst jobba med? att visionera är gratis. och det skulle kunna bli så att du får allt du önskar.

Att skryta är svenskar inte så bra på. Tänk hellre att du lyfter fram fördelar med din bakgrund- hur kan bolaget bli mer framgångsrikt när du kommer in? Vad är ditt bidrag? Varför kommer alla trivas med dig? Vad är det du har att komma med som lyfter allas liv ? ;)

Meriter, är ofta också mina intressen. Om jag är världsmästare i pingis berättar det mycket om mina intressen. Det allra bästa är om dina intressen ger fördelar för aktieägarna och kunderna och kollegorna? Kanske ger det stort nätverk som är bra att ha i alla affärerer? Många får affärskontakter via tennis, golf, eller annan idrott eller föreningsliv.

Anonym
14 Dec 2011 10:06

ps. att du är smart syns även i ditt sätt att resonera i ditt personliga brev. Det är där du säljer ALLT du är!

Sök

Sök forum
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Singlar i Sthlm - som inte bara vill hänga på krogen?
Ja! Perfekt! Precis som jag känner det! :) Det kan bli lite tröttsamt att bara kunna umgås med v...
Den nya kollegan jobbar bra, men har en dålig attityd
Hej alla,Tiden bara flyger iväg och nu har det gått lång tid sedan jag startade den här tråden. D...
Oberoende rådgivning vid bil-lån
Vad är det du vill fråga om mer specifikt?
Present till mamma?
#4 En upplevelse eller något som får din mamma att koppla av lite. Tips på bra sidor är: Pres...
Vad köpa till sin man i julklapp?

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!

Karriärcoaching