Forum » Karriär öppna » Praktikant = automatiskt sämre arbetskraft
Skapad 3 Jan 2012 13:32
Antal svar: 16 st
Visats 2329 ggr
Visa inlägg:
Anonym
3 Jan 2012 13:32

Jag är på väg in i en åtgärd, en praktikplats på ett större företag. Det har tagit månader att ens få en sådan plats och även om det är bättre än att gå hemma följer automatiskt en sämre ställning på det företag man befinner sig på.

Jag har haft ganska många praktikplatser och trots att jag har en lång utbildning har jag ofta fått göra sådant som ingen annan vill göra. Rutinuppgifter som jag otrivts med och där jag inte fått visa upp något av det jag egentligen kan och är utbildad för.

Dessutom råder ofta en ganska nedvärderande ton mot praktikanter, man ses som en gymnasieelev trots att man är över 30 och jag har på så gott som alla ställen fått be om arbetsuppgifter. Stå och hänga vid folks skrivbord och vänta på att de ska behaga visa mig lite intresse. Det är enbart kränkande, förnedrande och både självkänsla och självförtroende tar stryk. Det ser bra ut på ett papper och i statistik att en person varit ute i praktik men det är knappast så att det ofta leder till jobb.

Eftersom jag har en ganska lång tid av arbetslöshet så får man inte ha några krav alls och vanliga jobb är så gott som inte ens lönt att söka eftersom arbetsgivarna reagerar på min period av arbetslöshet.

Så jag väntar mig ännu en period av förnedring, ännu några månader av nedräkning tills man slipper därifrån och kan börja reparera den lilla självkänsla och självförtroende man har. För i ett sådant här läge så är det lika illa att befinna sig på arbetsmarknaden som utanför den.

Anonym
4 Jan 2012 11:11

Anna, har Du ingen fadder motsv. som ska ta hand om dig och ser till att du får att göra och trivs? Att trivas är ju viktigt för att göra ett bra jobb som kanske leder till en fast plats senare.

Anonym
4 Jan 2012 19:27

@1: Nej, sådant finns inte. Den som jag har som handledare är också den som delar ut uppgifter och det finns därför ingen att ha synpunkter hos. Som på så många andra företag så ser man bara en praktikant som en gratis resurs och ofta är inte målet att praktikanten ska få en fast anställning.

Det är bara ett utnyttjande av människor, att få det att låta bra när de tar in en praktikant och sedan är det bara att slänga ut personen i fråga när praktikperioden är slut.

Anonym
5 Jan 2012 08:50

Hej Anna! Det du varit med om låter inte så roligt, men det slår mig att du nu kommer in med en satt attityd om vad du väntar dig. Och då tänker jag "det blir alltid som man tänkt sig" (bra bok förresten, Olof Röhlander). Där jag jobbar har vi inne en praktikant och han gör ett jättebra jobb vilket i vårt fall är oerhört tacksamt och ger en spin uppåt, där vi betror honom med ännu mer. Så, om du vill ha tips: 1. Ändra inställning (jag vet, lättare sagt än gjort, men det tål att jobbas med!). 2. Fråga ut dina nya kollegor på lunch och diskutera vad de jobbar med. Kanske ser du där vissa saker som även skulle kunna göras och kan erbjuda att hugga i? Ibland kan vi stressade människor inte komma på att vi behöver hjälp, men erkänna att vi gör det om någon erbjuder något specifikt. 3. Stäm av din plan med handledaren. Hon eller han borde gilla att du har eget driv och tar egna initiativ (inom rimliga gränser). Ju nöjdare det blir med dig, desto större sannolikhet att det leder till fortsatta bra saker - vare sig det är hos dem eller de kan rekommendera dig vidare någon annanstans. Kontakter är supervikigt! Lycka till på din nya arbetsplats, tänk på att du har alla nya goda möjligheter att starta om! Heja!

Anonym
5 Jan 2012 10:59

Och en till grej. Om du vill ha förändring bör du sätta av tid till att veta vart du är på väg och definiera det. Du har inte angivit något av detta när jag går in på din sida här, så hur ser det ut på andra ställen (LinkedIn, Monster, Arbetsförmedlingen etc.)? För att du ska kunna ha nytta av nätverkande ställen, där faktiskt allt möjligt kan hända, bör du synliggöra dig! Du ska inte vara någon som står och trampar vid någon annans skrivbord - du ska ta för dig på ett annat sätt! Kör hårt, du har bara det här livet på dig och du ÄGER ditt liv! :) Sen läste jag din andra tråd och livet verkar inte lysa för dig i allmänhet. Blir ledsen för din skull. Men nog fanns det flera som kände igen sig, och du gör dig själv en tjänst i att kontakta dem och se om inte ni kan få ut lite umgänge av det. Shortcut gjorde förut mycket aktiviteter för fullt normala människor (på initiativ av vanligt folk), nu får man väl söka sig till grupper på Facebook och Shakemyworld. Men tyvärr tror jag ändå att du behöver komma dit med en annan typ av förväntan än den du verkar ha. Livet har präglat dig till att anta att det inte blir bra. Men det kan det bli, och det behöver du ta in! Jag håller helt med dig om att livet inte är kul om man inte har vänner, så det önskar jag dig verkligen. Kram från mig!

Anonym
8 Jan 2012 17:07

Där jag arbetar har vi många praktikanter och det är faktiskt så att vi är helt beroende av dem. Jag har under många år haft praktikanter på mina team och har lite blandade känslor om systemet. De är ofta väldigt entusiastiska och det går långt. Dock har de inte kompetens och måste därför guidas mycket, vilket tar resurser i anspråk. Vi försöker ge dem bra uppgifter och eftersom vi är beroende av dem så får de faktiskt ofta göra samma saker som den anställda personalen. Trots allt ser jag det som positivt om en praktikant frågar om mer arbete. Alltsom oftast måste jag stödja praktikanten ifråga men om jag lägger upp det på ett bra sätt åtgår samma mängd tid och energi som om jag hade utfört uppgiften själv.

Jag tycker du ska diskutera med handledaren. Innan du gör det bör du dock ha funderat ut några konkreta saker som du tycker att du kan göra. Alltifrån nya uppgifter till att stödja andra i pågående uppgifter. Dialog är viktigt tror jag. Försök identifiera lösningar snarare än problem.

Lycka till

P

Ps. Som en parentes ang att praktikanter ses som gratisresurs och inte ges fast arbete - - på min arbetsplats är reglerna sådana att praktikanter inte ens får ansöka om jobb där förrän sex månader efter avslutat praktik. Det är ett system jag absolut inte förstår. När jag har tränat upp praktikanter under, säg, ett halvår så vill jag givetvis kunna utnyttja den kompetensen. Helknäppt.

Anonym
9 Jan 2012 21:08

@3: Jag har väl tyvärr varit med om att trots att handledare och andra på arbetsplatser varit nöjda med mig så har det ändå inte erbjudits någon vidare tjänst. Dessutom har jag själv inte känt att jag velat stanna kvar då jag just fått göra omotiverande och tråkiga arbetsuppgifter och jag har inte fått visa vad jag egentligen kan.

Som du säger är många allt för stressade för att egentligen ta emot en praktikant, de hoppas mest på att personen ska vara helt självgående, inte ha några frågor utan bara jobba undan allt de själva inte vill göra för att sedan sparka ut praktikanten när praktiktiden är slut. Det är mina flertaliga erfarenheter.

Anonym
9 Jan 2012 21:13

@4: Nej, på min profilsida finns inte någon mer personlig info men det beror på att jag haft en annan profilsida där jag lagt till den mesta info som går men det har inte lett till en enda kontakt.

Jag har gått i olika kurser där man satt upp mål, definierat vad man vill men jag tror inte så mycket på det eftersom alla dörrar är stängda efter en längre period av arbetslöshet.

Visst äger man sitt liv men det är andra och samhället i stort som styr det. Om jag själv fått välja hade jag såklart inte valt arbetslöshet och om valet var fritt för alla hade vi nog knappt haft några arbetslösa alls.

Visst kan livet någon gång i framtiden bli bra men hur länge ska man vänta, hur många år ska man spilla pga arbetsmarknaden ser ut som den gör? Man hinner bli nedstämd, uttråkad, förlorar hopp osv under all tid som bara passerar utan att ens ansträngningar ger något.

Jag önskar mig också vänner men jag har bara otur med mig och kanske är det det jag måste acceptera. Det går fel och kommer inte att bli någon ändring.

Anonym
9 Jan 2012 21:21

@5: Ja, det skiljer ju sig från företag till företag och mycket tror jag beror på VAR praktikanten kommer ifrån. Har ett företag ett etablerat traineeprogram som man söker sig till får den personen en helt annan status är "slöddret" som kommer via åtgärder hos arbetsförmedlingen.

Jag anser inte själv att personer som praktiserar via arbetsförmedlingen är sämre men tonen gentemot dessa är just sådan att dessa personer är desperata, har inte själva klarat få jobb och genom detta får de också en betydligt sämre behandling.

Jag har själv inte erfarenheten från något av de företag jag varit på att ambitionen varit att anställa eller lära upp mig. Du skriver att du gärna vill nyttja den kompetens som finns efter att ha lärt upp en person under ett antal månader och då har nog ni en helt annan ingång och en annan syn på praktikanter.
Jag har blivit behandlad som en gratisresurs och som en besvärlig person då jag velat ha variation och mer utmanande uppgifter. Det har då inte funnits utan jag har fått gå hem tidigare under dagen eller fått gå andra ärenden. Värdelöst och spiralen av arbetslöshet blir ständigt djupare och djupare när man aldrig får en chans utan bara utnyttjas.

Anonym
10 Jan 2012 13:38

Hej Anna.

Jag läser diskussionen här och har några kommentarer. (Blev väldigt långt, men jag känner igen mig i din text när det gäller ”hopplösheten”, och det kan ordna sig, det kan det verkligen.)

Vill börja med att hålla med om utnyttjandet av praktikanter, har hört alldeles för många historier om hur man använder praktikanter som billig arbetskraft. Philip ger en bra bild av detta. De två branscher där jag har erfarenhet ifrån, är den ena kanske en av de värsta ur praktiksynpunkt, den andra en av de bättre tror jag.

Jag vill också påpeka att Karin i sina inlägg har helt rätt, men att det, precis som hon skriver, kan vara svårt att ta in. Under en tid på 90-talet var jag mer eller mindre utan jobb i 6-7 år, totalt vilsen eftersom jag verkligen ville jobba med det jag drömt om men just då var den ena branschen totalt död och den andra sprang jag mest omkring som oavlönad kaffekokare. Dessutom så var jag ny i staden, så jag var rätt ensam även om jag hade några få riktigt bra vänner, vilket jag är tacksam över. 

Just när det var som värst, hade Karins ord inte haft någon betydelse, kanske till och med tvärtom eftersom man känner sig underlägsen och dålig när man inte kan ta tag i sitt liv. 

Sen löste sig allt med tiden, delvis på grund av uthållighet, men också för att konjunkturen helt enkelt vände.

Det jag vill säga är att försök att se Karins ord för vad de är, omtänksamma råd.
För det är bra råd hon kommer med.

Sen har jag några konkreta tips, det framgår inte vilken bransch du arbetar i och så jag vet inte hur kulturen ser ut, men jag har själv hamnat i svåra situationer och tack vare att jag hade en bra mentor tidigare har jag lärt mig att tackla det.
D.v.s. genom kommunikation.
I några situationer där jag inte vetat hur jag skall hantera det nere på golvet, har jag gått så högt det går i organisationen, stegvis för att inte trampa någon på tårna, och berättat om mitt dilemma. (Exempelvis efter att ha pratat med handledaren, pratat med avdelningschefen men efter det gått till någon så högt upp jag kan nå.)

I ditt fall skulle det kunna vara att du faktiskt är överkvalificerad för ditt arbete, du har en lång utbildning, erfarenhet och även om du är tacksam över praktikplatsen så vill du givetvis kunna utnyttja din kapacitet och bidra till företaget.

Det svåra, och det har jag fått lära mig den tuffa vägen, är att inte låta negativ utan mer som, ”jag vet att jag kan mer och jag vill bidra” utan för den skull stampa med foten i golvet.
Det tycker jag du kan säga redan första dagen, att du hoppas få bidra med riktiga uppgifter.
Ibland har det inte gett något, därför är jag just nu i ett vägskäl t.ex. men det har alltid gett mig styrka att jag försökte och därför har jag kunnat behålla lite självkänsla i yrket. Det tackar jag min mentor för att han lärde mig.

En sak som jag sett vissa praktikanter göra, är att dom försöker få komma med på möten, att få vara med där det händer, även om dom inte förväntas bidra. Med lite tur så kommer det en fråga, som man kan svara på, osv. Sen lär man sig mycket bara genom att lyssna.
Flera har efter ett tag även frågat om dom får byta avdelning, bara för att få lära sig nytt. Det senare kan både vara bra och dåligt eftersom man kan äta sig in i en avdelning, göra sig oumbärlig, men samtidigt så gör du dig mer synlig för organisationen högre upp om du är på fler avdelningar. Och de är oftast de som kan påverka anställningar.

Initiativ har alltid uppskattas är min erfarenhet m.a.o.

Det kanske inte ger ett fast arbete på denna praktikplats, men det ger förhoppningsvis lite självkänsla att du vågade och har du tur har du fått göra mer kvalificerade uppgifter som du kan skriva in i CV:t.

Jag vet inte heller om du har träffat en karriärcoach. Du har gått kurser, men dessa kan vara mer eller mindre bra. Det kan vara bra att prata med någon som ger dig din fulla uppmärksamhet och kan bolla tankar med dig.
Skall själv träffa en denna månad för att komma få hjälp med mitt vägskäl.

Är det möjligt för dig att skaffa dig en mentor, tänk ut någon på det nya arbetet som verkar reko, fråga om denne kan ge dig lite tips, sen kanske det kan utvecklas till något.
Finns det mentorer här på shortcut?

Nu kanske lite jobbigare frågor.

Det är inte så att din bransch är en väldigt svår att verka i? Hur ser dina möjligheter att byta spår ut? Om du nu känner att du inte når längre, skall du verkligen vara kvar?

Om du nu skall vara kvar, hur har de som fått arbete gått till väga? Kan du fråga de du arbetar med hur dom gjort, folk brukar tycka om att prata om sig själva ;) och många ger gärna tips.

Sen undrar jag om du gått i terapi/ KBT? Jag gick själv i KBT för några år sedan föra att lära mig hantera något utanför arbetslivet som som efter många år kändes hopplöst. För min del var resultatet riktigt bra, och det visade sig att jag haft nytta av det även professionellt.
För det låter verkligen som om du behöver prata med någon.
(Jag tycker att alla borde göra det någon gång i livet.)

Jag hoppas verkligen att du hittar kraft att kämpa vidare. Och du är värd ett bättre öde än praktikplats.

Kram

Anonym
10 Jan 2012 13:50

Hoppas inte inlägget ovan är helt oläsbart, är inte så van forumanvändare, och nu när jag försöker redigera så händer inget. 
Hoppas att budskapet når fram och att det gör lite nytta.

Anonym
12 Jan 2012 13:17

Jag jobbade tidigare som platschef på ett litet företag. Vi var i behov av att ta in en person efter en äldre kollega som gått i pension men ekonomin i företaget var inte bra. Jag gjorde då som så att jag kontaktade arbetsförmedlingen och fick hjälp att välja ut några bra kandidater för en inledande praktik som skulle övergå i en anställning.

Jag valde medvetet en äldre person, dels för att jag ville ha någon med erfarenhet och dels för att det kändes som ett bra tillfälle att göra en samhällsinsats och ge en långtidsarbetslös person ett arbete.

Praktiktiden fungerade bra och det gav mej som chef dels tid att få lära känna personen och dels gav det personen i fråga chans att känna efter om arbetet och företaget kändes bra. Det hela mynnade ut i att en person som närmade sig 60+ fick en anställning efter ett par år som arbetslös.

Jag menar att praktik inte behöver vara bortkastad tid eller ett utnyttjande från företagens sida. Det finns också möjligheter för den arbetslöse att se det som en fin chans i livet.

Anonym
13 Jan 2012 17:37

Anna, är du i Stockholm?

Ta kontakt med mig.

Kanske kan jag hjälpa dig på något sätt.

Vi kan sätta oss ner och gå igenom din vision för ditt yrke. Allt det som #4 säger. Så du ökar dina chanser till ett meningsfullt och givande jobb.

När man kommer ner i negativa träsket- det måste jag säga är min uppffattning att du är nere i mörkret - om jag läser dina texter. Du behöver komma upp i energierna för att se fördelar med även praktik som verkar som en dålig investering av tid i början. Mindset måste ändras från negativt till positivt. Lättare sagt än gjort.

Det behöver du hjälp med. Jag kan ge några luncher om du vill. Messa mig privat.

ps.

Jag har också varit arbetslös tidigare och sov bort 1 år av min ungdom. Önskade jag hade fått hjälp av någon. Men då fanns inte nätet på samma sätt heller och då satt jag själv där i mitt mörker på en liten inåtvänd ort där jag knappt kände några. (läs Gävle)

Anonym
17 Jan 2012 19:46

@10: Tack för långt och intressant inlägg.

Ja, det där med att ta saken vidare, dvs om man har okvalificerade arbetsuppgifter där man utnyttjas hänger ju ofta på hur mycket ork man har.

Dessutom är den generella åsikten bland folk att man inte får vara kräsen och det gör ju att man ofta blir bemött som gnällig. Sen är det ju även fakta i vissa lägen att det antingen verkligen inte finns kvalificerade arbetsuppgifter som matchar mot ens utbildning eller så finns det inte tid att handleda mer kvalificerade arbetsuppgifter. Vad gör man då?

Jag har gått in med en positiv inställning men till slut tappar man ju orken och motivationen. Att alltid bara behöva stå ut pga man behöver pengarna som ges i form av olika ersättningar.

Jag har haft en karriärcoach men ger inte mycket för det då de ofta sitter och säger självklarheter. Så var det i mitt fall, en coach anses inte ha ansvaret för att bidra med något nätverk eller kontakter och då kommer man inte så mycket längreän att sätta upp mål osv. Det är i sig bra men när man pluggat länge så har man nog ganska klart för sig vad man skulle vilja göra, varför man pluggat osv.

Hoppas att du lyckas med din träff med din karriärcoach.

Jag upplever min bransch som ganska svår, det är liten efterfrågan på mer kvalificerad personal och ska man nå lite mer kvalificerade arbetsuppgifter upplever jag det som att man måste börja i helt fel ände. Det innebär för mig arbetsuppgifter som jag varken passar för eller har intresse för och anledning till att jag pluggade var att jag INTE ville gå in i branschen den vägen. Trivs man inte så märks det på sikt och därmed så minskar också chanserna till avancemang. Samtidigt kan man inte syssla med något man otrivs med i flera år.

Jag har redan sökt jobb utanför min bransch men kommer inte i fråga. Söker man för mycket utanför branschen är det ju andra som ligger närmare branschen som kommer på intervju och får jobben.

Jag har kollat runt bland en hel del folk som har sådana tjänster som jag själv är intresserad av och de flesta har börjat jobba tidigt utan utbildning eller med lite utbildning. Många är betydligt äldre än vad jag är och det är alltså en mycket stor skillnad i bakgrund mot vad jag själv har.

Jag har inte gått i terapi pga kostnaden och att det är långa köer. Jag har inte hittat några som kunnat erbjuda den hjälp jag eftersökt.

Tack igen för ditt inlägg, det är ett visst stöd att kunna läsa allas berättelser och tips här.

borttagen medlem
18 Feb 2012 18:20

Att praktikanter inte skulle utnyttjas är så långt ifrån sanningen som man bara kan komma.

Tycker att det är dags att de som utnyttjar istället ska ta och börja byta attityd.

Ett system där praktikanter finns för att precis som det beskrivs ta och göra sådant  som andra inte orkar ta själva, Träffade en praktikant senast igår 50+ kokar kaffe åt de anställda ( Var ska jag inte säga ). Snacka låssas jobb. Sedan kan man ta och säga att de får mer och mer att göra etc. Men hur är det om praktikanten hör och häppna faktiskt kan mer en flera av de fast anställda. Låter det otroligt ? omöjligt.

kan aldrig hända. Visst har vi bara ett liv som man äger själv.

hälsningar Vägra vara praktikant

borttagen medlem
22 Feb 2012 00:23

Intressant att man nämner Arbetsförmedlingen som något slags alternativ.

Att definiera lösningar låter trevligt, men är det inte själva systemet som är problemet ? Hur har ni själva lärt er ? Ni kanske föddes klara ?  Öhhh se till att börja anställa folk istället säger jag till alla arbetsgivare. Jag kommer aldrig vara eller bli någon praktikant. Och tro mig jag vill absolut inte skaffa mig erfarenhet via bemanningsbranchen. Snacka att bygga på lögner. När det gäller den biten.

Gillar benämningen "slöddret" För visst är det så både inhyrdpersonal och praktikanter allt som oftast behandlas.  Via kanaler och nätverkande Låter trevligt det med.

Är det ett finare ord för att inte orka studera, ta genvägar ?

Vägra facebook.

ni kan skrika er hesa om att praktikanter inte utnyttjas. Men det ändrar inte på fakta.

Hur är det ställt med Sveriges arbetsgivare ?

Anonym
1 Apr 2012 14:50
Det är jätte tråkigt att inte alla företag/arbetsgivare tar sitt ansvar i praktikfrågan...jag var själv anställd i ett familjeföretag som enbart levde på att unga praktikanter skötte deras ruljans medans de själva åkte runt och shoppade på dagarna, istället för att jobba. Det var några år sedan nu, men jag hoppas att det har blivit stopp för företag som har satt detta i system. Praktik borde ju leda till ev jobb eller att man får lära sig värdefulla erfarenheter och färdigheter som kan vägas i sitt CV. Även att man kan få en god referens i sitt kommande jobbsökande. Att koka kaffe verkar ju otroligt tragiskt, som arbetsuppgift vid ett företag. Men ge inte upp och ta emot Ninas förslag, som hon kom med här. Ge inte upp och hitta andra vägar, jag tror själv att det alltid finns andra vägar fram till målet om den väg jag väljer inte når fram. Lycka till!

Sök

Sök forum
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Singlar i Sthlm - som inte bara vill hänga på krogen?
Ja! Perfekt! Precis som jag känner det! :) Det kan bli lite tröttsamt att bara kunna umgås med v...
Den nya kollegan jobbar bra, men har en dålig attityd
Hej alla,Tiden bara flyger iväg och nu har det gått lång tid sedan jag startade den här tråden. D...
Oberoende rådgivning vid bil-lån
Vad är det du vill fråga om mer specifikt?
Present till mamma?
#4 En upplevelse eller något som får din mamma att koppla av lite. Tips på bra sidor är: Pres...
Vad köpa till sin man i julklapp?

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!

Karriärcoaching