Forum » Lönefrågor » Missnöjd med just påskrivet anställningsavtal
Skapad 17 Feb 2012 17:43
Antal svar: 5 st
Visats 674 ggr
Visa inlägg:
Anonym
17 Feb 2012 17:43

Hej!

Jag har just skrivit på ett anställningsavtal som jag i efterhand inser att jag inte borde...

Jag är en nyutexaminerad student och har läst till konstruktör (civil). Jag hade höga förväntningar på min första lön eftersom företaget i fråga har god kännedom av mig och uppskattar mig som de själva påstår. Dessutom är detta en branch där efterfrågan är stor för tillfället. Många på företaget har gratulerat mig och allt känns bra, förutom att i bakgrunden ligger det och gnager att jag förtjänar mer i lön. Detta bekräftas genom att mina tidigare klasskamrater går in med upp till 3000 kr mer i lön mot mig, när deras företag knappt ens känner till dem.

Vad finns det för möjligheter? Finns det inte en viss tidsintervall inom vilket man kan makulera avtalet? Eller går det att begära en omförhandling?

Blir tacksam för hjälp.

Anonym
17 Feb 2012 20:59

jag har själv varit i samma sits men jag gick till en jurist som hjälpte mig, kostade lite men var värt det.

Anonym
17 Feb 2012 21:02

Hur fick du hjälp. Vad blev resultatet? Hävde du kontraktet? Går det att få rätt?

Anonym
20 Feb 2012 14:16

Jag tycker att du ska prata med din arbetsgivare. Har ni förhandlat bort rätten till lönerevision i år? Annars är ju det en möjlighet för att få upp lönen direkt.

Anonym
20 Feb 2012 15:14

Att prata med arbetsgivaren känns som det enda raka. Det ligger trots allt i deras intresse att du är nöjd med dina villkor.

Att komma dragandes med jurister känns inte som en bra grund att bygga ett framtida samarbete på.

Anonym
20 Feb 2012 18:06

Jag tycker att du ska prata med din arbetsgivare. Har ni förhandlat bort rätten till lönerevision i år? Annars är ju det en möjlighet för att få upp lönen direkt.

Nej vi förhandlade inte bort något. Finns det allmänna perioder för när lönerevision sker eller är det företagsspecifikt?

Sök

Sök forum
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Singlar i Sthlm - som inte bara vill hänga på krogen?
Ja! Perfekt! Precis som jag känner det! :) Det kan bli lite tröttsamt att bara kunna umgås med v...
Den nya kollegan jobbar bra, men har en dålig attityd
Hej alla,Tiden bara flyger iväg och nu har det gått lång tid sedan jag startade den här tråden. D...
Oberoende rådgivning vid bil-lån
Vad är det du vill fråga om mer specifikt?
Present till mamma?
#4 En upplevelse eller något som får din mamma att koppla av lite. Tips på bra sidor är: Pres...
Vad köpa till sin man i julklapp?

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!

Karriärcoaching