Hej!
Jag har just skrivit på ett anställningsavtal som jag i efterhand inser att jag inte borde...
Jag är en nyutexaminerad student och har läst till konstruktör (civil). Jag hade höga förväntningar på min första lön eftersom företaget i fråga har god kännedom av mig och uppskattar mig som de själva påstår. Dessutom är detta en branch där efterfrågan är stor för tillfället. Många på företaget har gratulerat mig och allt känns bra, förutom att i bakgrunden ligger det och gnager att jag förtjänar mer i lön. Detta bekräftas genom att mina tidigare klasskamrater går in med upp till 3000 kr mer i lön mot mig, när deras företag knappt ens känner till dem.
Vad finns det för möjligheter? Finns det inte en viss tidsintervall inom vilket man kan makulera avtalet? Eller går det att begära en omförhandling?
Blir tacksam för hjälp.
jag har själv varit i samma sits men jag gick till en jurist som hjälpte mig, kostade lite men var värt det.
Hur fick du hjälp. Vad blev resultatet? Hävde du kontraktet? Går det att få rätt?
Jag tycker att du ska prata med din arbetsgivare. Har ni förhandlat bort rätten till lönerevision i år? Annars är ju det en möjlighet för att få upp lönen direkt.
Att prata med arbetsgivaren känns som det enda raka. Det ligger trots allt i deras intresse att du är nöjd med dina villkor.
Att komma dragandes med jurister känns inte som en bra grund att bygga ett framtida samarbete på.
#3Jag tycker att du ska prata med din arbetsgivare. Har ni förhandlat bort rätten till lönerevision i år? Annars är ju det en möjlighet för att få upp lönen direkt.
Nej vi förhandlade inte bort något. Finns det allmänna perioder för när lönerevision sker eller är det företagsspecifikt?
|
|
|
|